فهرست مطالب

تاریخ و فرهنگ - سال پنجاه و سوم شماره 1 (پیاپی 106، بهار و تابستان 1400)

نشریه تاریخ و فرهنگ
سال پنجاه و سوم شماره 1 (پیاپی 106، بهار و تابستان 1400)

  • تاریخ انتشار: 1400/06/01
  • تعداد عناوین: 6
|
  • مقاله پژوهشی
  • فروغ خراشادی*، فرزانه فرخ فر، سید هاشم حسینی، هادی بکائیان صفحات 9-34

    نقوش انسانی یکی از انواع آرایه های به کاررفته در سفال گلابه ای نیشابور در سده های نخست اسلامی است که به روش پدیدارشناسانه، به الگوهای "زنانه" و "مردانه" نام گذاری شده است. پژوهش حاضر پدیدارشناسی صرف را برای الگوبندی جنسی نقوش بسنده نمی داند و با هدف بازخوانی جنسیت فیگورها، در صدد پاسخگویی به این مسایل است:بازخوانی تطبیقی- تاریخی اسلوب پوشاک نقوش انسانی سفال نیشابور، چگونه به تشخیص جنسیت فیگورها کمک می کند؟کارکرد غالب نقش مایه های ساسانی در سفال نیشابور تزیینی است یا نمادین؟جامعه آماری پژوهش حاضر، 14 نقش است که از میان 50 نمونه، با تاکید بر الگوهای "مردانه" و "زنانه"، یا تحلیل شده در پژوهش های پیشین انتخاب شده است تا با منابع کتابخانه ای- اسنادی، در مطالعه ای تطبیقی- تاریخی، به ارزیابی دوباره جنسیت الگوها بپردازد. بر اساس یافته های این پژوهش:اسلوب پوشاک نقوش انسانی سفال نیشابور با پوشاک درباریان وراء رود (ماوراءالنهر) و خراسان در دوره های نخست اسلامی همانند است.کارکرد غالب آرایه های ساسانی در سفال سامانی، تزیینی است.درنهایت، این مقاله برخی نقوش موسوم به "زنانه" را متعلق به جوانان پیراسته یا نوجوانان نابالغ درباری می داند.

    کلیدواژگان: سفال گلابه ای نیشابور، نقوش انسانی، فیگور زنانه، فیگور مردانه
  • محمد عبدالملکی*، خداداد عاصمی صفحات 35-54

    رنگ ها در طول تاریخ همواره القاء کننده پیام ها و احساساتی گوناگون بوده اند. این القاء پیام در صحنه سیاست و جامعه در دورانی که رسانه های امروزی نبودند، بسیار حیاتی می نمود. افزون بر این، خفقان و استبداد حکومت ها نیز عامل مهم دیگری بود که گروه های مبارز را به استفاده از رنگ ها به عنوان نماد ویژه خود وا می داشت. بنابراین بررسی دقیق بهره گیری جریان های مختلف سیاسی ، دینی و اجتماعی و فرهنگی از رنگ ها و معناشناسی آن ها می تواند به درک بهتر مورخ از رویدادهای گذشته  یاری رساند. پژوهش حاضر با استناد به منابع کتابخانه ای دست اول، به معناشناسی رنگ ها در جنبش های سیاسی و اجتماعی دو دوره اموی و عباسی پرداخته است. نتایج این مطالعه نشان می دهد که در این جنبش ها، رنگ ها به صورتی گسترده، جهت انتقال پیام های گوناگونی مانند ابراز موافقت یا مخالفت سیاسی، اعلام موجودیت سیاسی، همبستگی و نیز تبلیغ مشی و راهبرد سیاسی جدید مورداستفاده قرارگرفته است.

    کلیدواژگان: معناشناسی رنگ ها، کارکرد رنگ ها، جنبش های عصر اموی، جنبش های عصر عباسی
  • سید وحید ابراهیم زاده، حسین سلطان زاده*، جمال الدین سهیلی صفحات 55-86

    درباره معماری تاریخی ساحل جنوبی دریای کاسپین، پژوهش های چندانی صورت نگرفته است. هدف این پژوهش شناسایی ساختار فضایی معماری مساجد بومی این مناطق و پاسخ به این پرسش است که میزان شباهت و تمایز کالبدی و کارکردی در مساجد بومی این نواحی نسبت به دیگر نواحی ایران، به ویژه بخش مرکزی چیست و در چه عناصری مشهود است؟مبانی نظری تحقیق بر این فرض استوار است که اقلیم و فرهنگ بر ویژگی های کالبدی و کارکردی مساجد تاثیر می گذارند. نوع تحقیق، کیفی و از روش توصیفی-تحلیلی استفاده شده و اطلاعات با  مطالعات میدانی و کتابخانه ای گردآوری شده است.این پژوهش نشان می دهد، منشا اقلیمی فضاهای شبستان و حیاط، خصوصا در مساجد با ابعاد کوچک تر بروز بیشتری دارد و نیز تاثیرات فرهنگ غالب، در اکثر مساجد جامع دیده می شود.

    کلیدواژگان: مساجد بومی، معماری ساحل دریای کاسپین، شبستان، حیاط مسجد
  • مقاله ترویجی
  • حمید جلیلیان*، سیفعلی زاهدی فر صفحات 87-110

    سید جعفر مرتضی عاملی (1364-1441 ق) از سیره نویسانی است که در  کتاب  الصحیح من سیره النبی الاعظم (ص) انبوهی از روایات تاریخی را مورد نقد و بررسی  قرار  داده است. یکی از روش های نقد او نسبت به منقولات تاریخی که کمتر مورد توجه سیره پژوهان واقع شده است، توجه به شخصیت و ویژگی های روحی - روانی شخصی است که گزارش هایی درباره او نقل شده است.در آثار روان شناسی، شخصیت عبارت است از مجموعه ویژگی های جسمی، روانی و رفتاری که هر فرد را از افراد دیگر متمایز و قابلیت پیش بینی رفتار شخص را ممکن می کند. عاملی از زاویه نظریه ای روان شناسانه به تحلیل شخصیت افراد نپرداخته بلکه با توجه به مجموعه اطلاعات تاریخی درباره هر فرد، ویژگی های ثابت رفتاری او را مشخص کرده است و از این راه به سنجش اخبار گوناگون درباره آن فرد پرداخته است. پژوهش حاضر، با تتبع در کتاب الصحیح من سیره النبی الاعظم (ص) این شیوه نقد عاملی را مورد بررسی قرار داده است.

    کلیدواژگان: سیره پژوهی، سید جعفر مرتضی عاملی، نقد روایات، الصحیح من سیره النبی الاعظم (ص)
  • مقاله پژوهشی
  • محمدعلی نعمتی*، شهاب شهیدانی، جهانبخش ثواقب صفحات 111-140

    موسیقی یکی از جلوه های مهم تمدنی در عصر صفوی به شمار می رفت که از سیاست های فرهنگی پادشاهان و اوضاع مذهبی این عصر تاثیر پذیرفت. برخلاف منابع تاریخنگاری فارسی، در سفرنامه های اروپاییان - به عنوان شاخه ای مهم از منابع مکتوب عصر صفوی - اطلاعاتی بسیار از موسیقی و فراز و نشیب آن ارایه شده است. در این پژوهش با تکیه بر منابع مکتوب و به شیوه توصیفی- تحلیلی، ضمن تبیین اهمیت هنر موسیقی در دوره صفویه، منزلت و کاربرد این هنر با تکیه بر سفرنامه های برجای مانده از جهانگردان اروپایی مورد بررسی قرار گرفته است.در گزارش های سفرنامه نویسان، کاربردهای گوناگون این هنر در زندگی اجتماعی و به‎ ویژه دربار بیان شده است. کاربردهای سیاسی- اداری موسیقی ازجمله در هنگام جلوس و تاج گذاری شاهانه، آیین های نظامی، اهدای خلعت، استقبال و پذیرایی از هیات های خارجی و در شکل اجتماعی آن؛ مراسم اعیاد ملی و مذهبی، مسابقات و تفریحات شاهانه، عروسی، خبررسانی و پیام و کاربرد مجلسی- بزمی مخصوصا در دربار بسیار مهم بوده است. علی رغم گزارش های ارزنده هاروپاییان از موسیقی عصر صفوی، تفاوت های فرهنگی و ذوقی اروپاییان، باعث عدم شناخت برخی مولفه های موسیقیایی به ویژه سازهای ایرانی شده است.

    کلیدواژگان: صفویه، موسیقی، جهانگردان، سفرنامه ها
  • مقاله ترویجی
  • ندا کیانی اجگردی* صفحات 141-169

    موزه ها به مثابه مراکز حفظ تاریخ و فرهنگ هر ملت، در دنیای واقعی به صورت منفرد شناخته نشده و نیازمند توصیف چندبعدی با زمینه های موثر زمانی، مکانی، تاریخی و اجتماعی هستند که سرگذشت آن ها را تا موزه شدن رقم زده اند. باوجودآنکه این ناگفته ها، علاوه بر روشن کردن هویت موزه، پشتوانه ای بزرگ در هدایت جامعه و معرفی میراث تاریخی و فرهنگی است، کم تر  پژوهشی درباره موزه ها صورت گرفته است.این پژوهش به شیوه توصیفی_تحلیلی در پی دادن پاسخ به این پرسش است که روند تاریخی و اجرایی تبدیل باغ چهل ستون به موزه چگونه بوده است؟ گردآوری مطالب به شیوهه کتابخانه ای و بر پایهه اسناد رسمی دولتی است. اقدامات موثر در موزه شدن چهل ستون از زمان ظل السلطان قاجار تا دوره پهلوی را  می توان به سه دوره تقسیم کرد:  برای نخستین بار در زمان ظل السلطان چهل ستون به واسطه داشتن چند شیء گران بها مورد بازدید عمومی قرار گرفت، اما فکر برپایی یک موزه رسمی در آن از سال 1310 ش مطرح شد. سپس اقدامات اساسی و ترمیمی در حوزه های مختلف صورت پذیرفت و  این بنا توانست با مفهوم رسمی موزه به کار خود ادامه دهد.

    کلیدواژگان: بناهای تاریخی، موزه چهل ستون، اصفهان، موزه نگاری
|
  • Forough Khorashadi *, Farzaneh Farrokhfar, Seyyed Hashem Hoseyni, Hadi Bakaeian Pages 9-34

    Human figures are one of the embelishemtns used in clay pottery of Nayshābūr in early Islamic centuries. These figures have been labeled as “feminine” or “masculine” types according to the phenomenological method. The present study considers pure phenomenology inadequate for assigning gender types to the figures and aims to answer the following questions in order to re-evaluate their genders:How does a historical-comparative reading of the style of clothing used by the human figures help identify their gender?What is the primary function of the Sāssānīd motifs used in the pottery of Nayshābūr? Do they serve a primarily symbolic or decorative function?The statistical population of the present study includes 14 designs. These have been selected from among 50 samples, with especial emphasis on the “masculine” or “feminine” types or their being analysed in previous studies. The designs are analysed using library-documentary sources and in a comparative-historical study in order to re-evaluate gender types. The study concludes:The style of clothing used by the figures in pottery of Nayshābūr is similar to that of courtiers from Transoxiana and Khurāsān in early Islamic period.The Sāssānīd embelishments serve primarily decorative functions.Finally, the study considers some of the so-called “feminine” figures to be representations of trimmed young men or immature adolescent courtiers.

    Keywords: Nayshābūr Clay Pottery, human figures, Feminine figures, Fasculine figures
  • Mohamad Abdolmaleki *, Khodadad Asemi Pages 35-54

    Throughout history, colors have always communicated various messages and emotions. This communication was crucially important in the political and social scene at a time when media was not available in its modern sense. Additionally, the suppression and dictatorship imposed by the government led activist groups to use colors as their symbols. Therefore, a detailed observation of colors and their meanings can help the historian in better understanding past events.The present study uses first-hand library resources in order to explore the meaning of colors through political movements during Umayyad and Abbāsīd periods. It is concluded th at colors were extensively used with the purpose of communicating messages like political agreement or disagreement, announcing political identity and togetherness, and also promoting the goals of new political strategies.

    Keywords: The Semantics of Colors, Function of Colors, Umayyad Period Movements, Abbāsīd Peropd Movements
  • Seyyed Vahid Ebrahimzadeh, Hosein Soltanzadeh *, Jamaleddin Soheili Pages 55-86

    The historical architecture of Caspian sea’s southern shores has not been studied extensively. The present study aims to identify the spatial structure of local mosques in the region and answer two questions: How similar or distinct are these mosques in their structure and function compared to the mosques in other parts of Iran, especially the central parts? And in which elements are these qualities reflected?The conceptual foundations of the study are based on the assumption that region and culture affect the structural and functional characteristics of a mosque. A qualitative study is carried out through the descriptive-analytical method. Data has been collected using field obervation and library research.The study concludes that the regional roots of prayer halls and courtyard spaces are especially more apparent in small mosques. In addition, cultural influences are more apprant in Jāmiʿ (grand) mosques.

    Keywords: Local Mosques, Caspian Shore Architecture, Prayer Hall, mosque courtyard
  • Hamid Jalilian *, Seyfali Zahedifar Pages 87-110

    Siyyid Jaʿfar Murtiżā (A.H. 1364-1441/A.D. 1945-2020) is one of the authors who write about Prophet Muḥammad (PBUH) and his manners of living. He has analysed a multitude of historical accounts in the book Al-ṣaḥīḥ min Sīrat-al-nabī al-aʿẓam. One of his methods of analysing historical narrations has only received scant attention from other scholars of the life of Prophet. The method focuses on the personality and psychological characteristics of the person who has been talked about.In the field of psychology, personality is defined as a set of physical, psycological, and behavioral characteristics distinguishing each person from others and enabling a prediction of each person’s behavior. ʿĀmilī has not analysed personality from a psyco-theoretical point of view, but has rather pointed out constant behavioral characteristics based on a set of historical accounts related to each person and as such evaluated the various accounts related to that person. The present study examines ʿĀmilī’s method of analysis by conducting research on Al-ṣaḥīḥ min Sīrat-al-nabī al-aʿẓam.

    Keywords: Sīra-pazhūhī, Siyyid Jaʿfar Murtiżā ʿĀmilī, Analysis of Historical Accounts, Al-ṣaḥīḥ min Sīrat-al-nabī al-aʿẓam
  • Mohammadali Nemati *, شهاب شهیدانی, Jahanbakhsh Savagheb Pages 111-140

    usic was an important manifestation of civilization during the Ṣafavīd era and was influenced by the cultural policies of Ṣafavīd kings and religious affairs of the day. Unlike Persian historiographical sources, European travelogues—an invaluable body of textual sources in Ṣafavīd era—contain ample and valuable information regarding the vicissitudes of music. The present study is a historical and library research. It explains the significance of music in Ṣafavīd era and analyzes the status and function of music in this era following the descriptive-explanatory method and the remaining travelogues written by European travelers. The reports mention various functions of this art in social life and specifically in the Ṣafavīd court. Music had important political-administrative functions in the Ṣafavīd court; for instance, in accession and coronation of the king, military affairs, bestowal of the royal robe, and reception and welcoming of foreign committees. Functions of music in the social sphere, for instance, in national and religious holidays, royal games and entertainments, the wedding ceremony, announcements, messages, and assemblies and parties were also of utmost importance to the Ṣafavīds. Despite the favorable reports of Europeans on music in Ṣafavīd era, cultural and intellectual differences have led to an ignorance of some components of music, especially regarding Persian instruments.

    Keywords: Ṣafavīd, Music, World Travellers, Travelogues
  • Neda Kiani Ejgerdi * Pages 141-169

    Museums, as centers of preserving a nation’s culture and history, are not recognized as individual institutions in real world. They stand in need of a multidimentional description based on the effective temporal, spatial, historical, and social contexts that have shaped their establishment as museums. Such previously undiscussed information both reveals the true identity of the museum and supports the society in guiding people and introducing historical and cultural heritage to them. Nevertheless, very few studies have investigated the subject of museums.The present study uses the descriptive-analytical research method in an attempt to provide answers for the following question: “What historical and executive measure have been taken to establish the garden of Chihil Sutūn as a museum?”  The library method and official governmental documents have been used to collect data for this research.Effective measures adopted in the process of turning Chihil Sutūn into a museum since the time of Ẓil al-ssulṭān Qājār up until the Pahlavī period can be divided in three stages: The garden was first opened to the public during the time of Ẓil al-ssulṭān, because it was home to a couple of valuable items, but the idea of establishing an official museum was first drawn in H.S. 1310/A.D. 1931. Later, fundamental and restorative operations were conducted in different fields and the building resumed to function as an official museum.

    Keywords: Historical Monuments, Chihil Sutūn Museum, Isfahan, Museography